دکتر سالار آملی: ویژگی یک جامعه علمی، افزایش خردورزی وکاهش زمینه های تنش و درگیری های ناخواسته است

۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۹۸۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۰
دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ویژگی یک جامعه علمی، افزایش خردورزی وکاهش زمینه های تنش و درگیری های ناخو...
 

دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ویژگی یک جامعه علمی، افزایش خردورزی وکاهش زمینه های تنش و درگیری های ناخواسته است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر سالار آملی که در مراسم افتتاح هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در محل گالری برج میلاد تهران سخن می‌گفت،با بیان اینکه علم در تمامی جهاتش نمی‌تواند مورد تایید باشد، اظهار داشت :  بسیاری از فرآیندهای توسعه علمی امروز به عنوان معضلی برای محیط زیست بشر مطرح شده اند و بزرگداشت روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، فرصتی برای ارتباط دانشمندان با جامعه در جهت رفع مشکلات کشور، جهت دهی صحیح پیشرفت‌های علمی و از بین بردن موانع صلح و توسعه پایدار است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های علمی همچنان که می‌توانند بشر را به «آرمانشهر» برسانند، ممکن است سر از «ویرانشهر» در آورند ، گفت : دولت‌ها و سیاستگذاران جوامع هستند که می‌توانند مسیر پیشرفت علم را مشخص کنند . در پیشرفت علم باید به جنبه هایی مثل محیط زیست، عدالت و عدم تبعیض در بهره‌گیری از دانش توجه کنیم و هنر یونسکو در نامگذاری دهم نوامبر به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» این بوده که صرفا علم را مد نظر قرار نداده بلکه جهت گیری و رویکرد علم در مسیر صلح و توسعه را نیز مورد تاکید قرار داده است.
دکترسالارآملی با اشاره به اینکه در خصوص نتایج پیشرفت علم در طول تاریخ، همواره دو دیدگاه متفاوت مطرح بوده است، اظهار داشت: فرانسیس بیکن و طرفدارانش براین باور بودند که علم و فناوری باعث از بین رفتن مرزها می‌شود و در مقابل فوکو معتقد بود که پیشرفت‌های علمی در نهایت زوال و فرسودگی و خمودگی بشر را به دنبال خواهد داشت. افلاطون به دنبال «فیلسوف شاه» بود که جامعه را به «آرمانشهر» برساند و فارابی، ویژگی‌های این آرمانشهر مطلوب را مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز صنعتی‌زاده، پدر رمان تاریخی ایران در رمانی با عنوان «مجمع دیوانگان» به این مساله پرداخته و معتقد است یوتوپیای ترسیم شده ناکجاآبادی بیش نیست و جویندگان آن سرانجام سر از ویرانشهری در می‌آورند که از آن گریخته‌اند.
دکترسالارآملی، شخصیت فرانکشتاین را نیز استعاره ای از فرجام ناخوشایند پیشرفت های بشر با جهت گیری نادرست عنوان و تصریح کرد: کریه‌المنظری، خوی خونریزی و اضطراب آور بودن فرانکشتاین ما را به یاد تخریب و زشت کردن روز افزون زمین، گسترش تسلیحات مرگبار، جنگ‌ها و درگیری‌ها و استرس و مشکلات روحی روانی فزاینده ناشی از زندگی شهری می‌اندازد. به اعتقاد خالق این شخصیت، درست است که علم به پیشرفت منجر می شود ولی در نهایت به ضد خود تبدیل می‌شود. معتقدان مکتب فرانکفورت هم می‌گویند معلوم نیست سررشته پیشرفت های علمی دست کیست و چه فرجامی خواهد داشت.
دکتر سالار آملی در پایان با تقدیر از رویکرد یونسکو در نامگذاری روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» و تاکید بر وجه آرمان گرایانه علم، اخلاق علمی را عنصری مهم در مسیر تحقق چنین رویکردی عنوان و ابراز امیدواری کرد که از فرصت روز جهانی علم و هفته ترویج علم برای افزایش اگاهی مردم و مسئولان در خصوص اهمیت علم و جلب علاقه و مشارکت آنها در مسیر توسعه علمی به بهترین نحو استفاده شود.
در پایان این مراسم که با حضور مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و جمعی از چهره های علمی و فعالان حوزه ترویج علم برگزار شد، نمایشگاه هفته ترویج علم در طبقه دوم مجموعه برج میلاد تهران افتتاح شد.
گفتنی است این نمایشگاه تا پایان هفته جاری از ساعت 10 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است