رفت و آمد دانشجو و متخصص ایرانی به خارج از کشور فرار مغز نیست

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۱۶۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۰
دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل در برنامه روز پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی هفته ملی پژوهش گفت: رفت و آمد دانشجویان و متخصصان ایرانی به خارج از کشور فرار مغز نیست. مش...
رفت و آمد دانشجو و متخصص ایرانی به خارج از کشور فرار مغز نیست
دکتر حسین سالار آملی  قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل در برنامه روز پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی هفته ملی پژوهش گفت: رفت و آمد دانشجویان و متخصصان ایرانی به خارج از کشور فرار مغز نیست. مشکل ما این است که برنامه‌ای برای بهره بردن از این افراد را نداریم. کشور چین ده برابر ما به کشورهای دیگر دانشجو اعزام می‌کند اما به این پدیده فرار مغزها نمی‌گوید زیرا می‌تواند از آنها بهره ببرد.
این نشست هم زمان با روز «پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی»، با حضور آقای قوام شهیدی، دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ، دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، و جمعی از روسای دانشگاه های کشور در محل سالن همایش های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.
در ادامه دکتر حسین سالار آملی با اشاره به طرح‌های ایکارد و آیسد گفت: ایرانیان خارج از کشور برای ما ثروت هستند.
دکتر سالار آملی با بیان این که پژوهشگران توانمندی در کشور داریم، افزود: پتانسیل داخل کشور بیکران است و طرح‌های ایکارد و آیسد را یکی از راهکارهای تعریف شده برای بهره برداری از این پتانسیل برای همکاری استادان ایرانی و غیر ایرانی خارج از کشور است.
وی با تاکید بر این که وزارت علوم باید بسترساز این طرح‌ها باشد، تاکید کرد: وظیفه بسترسازی و سیاست گذاری به عهده ماست ولی اجرا و تایید علمی به عهده دانشگاه‌ها می باشد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه سخنان خود در مورد محورهای مدنظر وزارت علوم در برنامه پنج ساله ششم اظهار داشتند: در جلساتی که در سه الی چهار ماه اخیر برگزار شده است، چندین محور مطرح شده که در نهایت سه محور از بین آنها انتخاب شد. بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و رسیدن دانشگاه‌ها به ترازهای جهانی، نوآوری و خلاقیت و دانشگاه کارآفرین سه محور نهایی بودند.
سالار آملی ادامه داد: نگاه ما این است که بین‌المللی کردن، عقلانیت علمی و فناوری را ارتقا می دهد و معتقدیم که در وزارت علوم می‌توانیم با افزایش عقلانیت، از طریق بین‌المللی کردن به اهداف خود برسیم.
وی با تاکید بر این که بین‌المللی شدن خود به خود نمی تواند وزارت علوم را به هدفش برساند، توضیح داد: بین‌المللی شدن باید از پژوهش، فرهنگ، دانشجو و ... عارض شود.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه بین‌المللی شدن در بطن خود نظم به همراه دارد، افزود: پژوهش‌های بی‌نظم در درون بین‌المللی شدن نظم پیدا می‌کند. ما اکنون از نابسامانی تحقیقات و عدم به نتیجه رسیدن آنها، رنج می‌بریم.
سالار آملی ادامه داد:اگر ما بین‌المللی شدن را فقط در دانشگاه‌ها مطرح می‌کنیم بسیاری از کشورهای دنیا می‌خواهند مردم‌شان بین‌المللی شوند.بنابر این اجرای برنامه‌های ایکارد و آیسد با همکاری ایرانیان خارج از کشور می‌تواند جزو فعالیت‌های مهمی باشد که جامعه ما را از نظر سرمایه‌های مختلف فیزیکی، فرهنگی، اجتماعی و ... افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور فرصت بزرگی برای کشور محسوب می شوند، گفت: ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و بسترهای مناسب را برای مدیریت بهره مندی از پتانسیل آنان فراهم سازیم.
وی با بیان این که وزارت علوم در برنامه خود بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و جهانی شدن دانشگاه‌ها را در اولویت‌ خود قرار داده است خاطرنشان کرد: از آنجا که نوآوری و خلاقیت و ایجاد دانشگاه‌های کارآفرینی در اولویت‌های آتی وزارت علوم قرار دارد باید تلاش گسترده‌ای را برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌های کشورمان انجام دهیم.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان این که بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها محور اساسی برنامه‌های وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با افزایش عقلانیت به اهداف خود برسیم که این بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها به خودی خود صورت نمی‌گیرد و ما باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.
سالار آملی با بیان این که باید از سرمایه و نیروی فیزیکی ای که در خارج از کشور وجود دارد به خوبی استفاده کنیم تصریح کرد: امیدوارم با همکاری دوستان در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و اقداماتی که در این زمینه است انجام گرفته است بتوانیم به اهداف خود برسیم.
وی در پایان با تاکید بر این که فعالیت‌های بین‌المللی در قالب ایکارد و آیسد می‌تواند سرمایه‌های ما را افزایش دهد، افزود: در 2014 کشور آمریکا 800 هزار دانشجوی خارجی پذیرش کرد که کشور چین و هند در صدراین جدول قرار دارند.
قوام شهیدی دبیرکل شورا نیز ضمن تبریک روز پژوهش، فناوری و دیپلماسی علمی به فرهیختگان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهها، گفت: هدف از برنامه ایکارد، افزایش همکاری‌های بین المللی برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و هدف از برنامه آیسد،‌ افزایش همکاری های بین المللی برای توسعه آموزش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ایرانیان متخصص داخل و خارج از کشور می باشد.
وی افزود: موضوع همکاری‌های علمی بین‌المللی در کشور نیازمند یک نگاه راهبردی می باشد. در دنیای امروز منافع علمی فراتر از مرزهای بین‌المللی تعریف می شود و بدون درک مناسبات و تعاملات بین‌المللی به ویژه در عرصه علمی- پژوهشی، نمی توان به منافع مورد انتظار دست یافت.
دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به ضرورت"نگاه فرصت محور"  به آموزش عالی به منظور گسترش همکاری های بین المللی و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت های موجود، گفت: امید است با همکاری و همفکری یکدیگر در تمامی نهاد های دولتی و غیر دولتی و به ویژه وزارت علوم، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دانشگاه ها و دانشگاهیان، ایران و ایرانی بر اوج قله های علم و فنون قرار گیرد.
قوام شهیدی با بیان اینکه تغییر نگرش در آموزش عالی ضروری است، اظهار داشت: تا زمانی که نگاه به آموزش عالی محدود و کوتاه مدت بوده و از توانمندیهای علمی و بین المللی متاثر نباشد، آموزش عالی کشور نخواهد توانست جایگاه شایسته و بایسته خود را به دست  بیاورد.
دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بر آمادگی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در جهت عملیاتی شدن طرح ها و ایده های دانشگاه ها تاکید و تصریح کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور آمادگی دارد در جهت عملیاتی شدن طرح های دانشگاه ها و استفاده از توانمندی های متخصصان ایرانی مقیم خارج پشتیبانی و حمایت لازم را بنماید.
در انتهای این همایش آقایان دکتر سالار آملی و قوام شهیدی ، با اهدای لوح تقدیر به هفت طرح منتخب ایکارد و آیسد مابین ایرانیان خارج از کشور و دانشگاه­های داخل از آنها تقدیر به عمل آوردند.
موضوعات اصلی طرح های ایکارد عبارتند از: ژنتیک، فیزیک نظری، پلیمر، برنامه ریزی شهری، سلول های بنیادی و دانش پزشکی. طرح های دیگری نیز در قالب برنامه آیسد و با هدف  تدریس متخصصان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه های کشور،‌ عملیاتی خواهد شد. ‌در قالب این طرحها ، ایرانیان متخصص دانشگاه های خارج از کشور از کشورهای هلند، آلمان،‌ فرانسه و آمریکا در دانشگاه های سیستان و بلوچستان، رازی کرمانشاه، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و ولیعصر رفسنجان تدریس خواهند کرد.
در انتهای این همایش اعضای شرکت‌کننده در این نشست هم‌اندیشی از شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در محل سالن نمایشگاه های بین الملی تهران بازدید کردند.